شما اینجا هستید
دانش و فناوری » دانش بنیان ها باید به حوزه مدیریت منابع آب ورود کنند

احد آزادی خواه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار زردیس با اشاره به تاکید رهبر انقلاب در نقش دانش بنیان ها در اقتصاد و کشاورزی کشور، گفت: در این راستا کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته که در چند حوزه کشاورزی اقدامات ویژه انجام دهد.

وی تصریح کرد: در حوزه قانون گذاری نیز اگر نیاز به قانون جدیدی در حوزه کشاورزی بود، کمیسیون ورود جدی خواهد داشت.

آزادی خواه اضافه کرد: در این راستا ما باید با وزارت جهاد کشاورزی تعامل اولیه ای داشته باشیم تا خلاها شناسایی شود و آن بخش که به مجلس مربوط می شود ما ورود خواهیم کرد و بخشی هم که به دولت مربوط است باید دولتمردان ورود کنند و نقش نظارتی مجلس در این زمینه تقویت شود.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته در حوزه مدیریت منابع آب عملکرد ضعیفی داشتیم، گفت: به همین دلیل بحث آبیاری و استفاده از منابع آب کشور مساله ای بسیار مهم است.

آزادی خواه با اشاره به اینکه حداقل ۸۵ درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: با توجه به این مساله مهم ضروری است که شرکت های دانش بینان در حوزه آب و مدیریت مصرف منابع آب ورود کنند.

وی بحث آب مجازی را یکی از راهکارهای مدیریت مصرف منابع آب دانست و اضافه کرد: اگر ما بتوانیم بخشی از محصولات را که آب زیادی مصرف می کنند، وارد کنیم، می توانیم از منابع آب برای کشت محصولات استراتژیک مانند گندم و ذرت استفاده کنیم.

آزادی خواه کشت فراسرزمینی را از دیگر راهکارها در این زمینه عنوان کرد و افزود: سهم ما در این حوزه بسیار اندک است در حالی که کشورهای همسایه از جمله قزاقستان این قابلیت را دارد که بتوانیم کشت فراسرزمینی را در آنجا توسعه دهیم و بخشی از محصولات را به این شکل تامین کنیم.

وی تاکید کرد که در این راستا باید یک شبکه قوی و مورد اعتماد تشکیل دهیم که بتواند در خارج از مرزها کشت فراسرزمینی را مدیریت و محصولات کشت شده را وارد کشور کند.
این نماینده مجلس گفت: اصلاح الگوی کشت از دیگر بخش هایی است که شرکت های دانش بنیان باید به آن ورود کنند و ما باید الگوهای کشت بسیاری از محصولات کشاورزی را به طور جد اصلاح کنیم.

وی تصریح کرد که کشت محصولات کشاورزی باید اولویت بندی شود به عنوان مثال اولویت اول کشور کشت گندم، بعد از آن ذرت و بعد از آن هم برنج باشد.

آزادی خواه تاکید کرد که کمیسیون کشاورزی در همین ماه جاری شرکت های دانش بنیان ثبت شده در حوزه کشاورزی را دعوت و راه های همکاری با این شرکت ها در بخش را بررسی می کند.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان